Disgrafi nedir?

Soru-CevapKategori: Eğitim-ÖğretimDisgrafi nedir?
Ziyaretçi Staff sordu 4 yıl önce

2 Cevap
cozum-merkezi Staff cevapladı 4 yıl önce
Disgrafi (Yazı Yazma Bozukluğu) Nedir?
 
Disgrafi, yazı alanında çocuğun herhangi bir nörolojik sorunu olmadığı halde, orta ya da yüksek zeka yaşına rağmen zorlandığı, öğrenme bozukluğunun bir türüdür.
 
Yazı yazabilmek için dinlemek, anlamak, akılda tutabilmek ve kasları uygun şekilde kullanarak sesleri sembolize etmek gerekir.
 
Disgrafisi olan çocuk kelimelerin şifresini çözmekte problem yaşar. Motor beceri, görsel ve işitsel algı sorunları nedeniyle duyduğu kelimeleri yazarken harfleri yanlış, eksik ya da ters yazma gibi sorunlarla başa çıkmaya çalışır.

  • Sıklıkla b-d, b-p, m-n, z-s, d-t, f-v, ğ-g ve noktalı harfleri birbiri ile karıştırabilir. Sayıları ters veya dönmüş olarak (3-E, 6-9, 4-7, 2-5, 10-01 gibi) algılayıp yazabilir.
  • Sayıları aşağıdan yukarıya tersten, sıfırları saat yönünde çizer.
  • Kalemi uygun pozisyonda tutamadığı gibi kalem kontrolü de zayıftır.
  • Yazıları dağınık ve okunaksızdır, defterleri düzensizdir.
  • Bazı harf ve heceleri ya atlar ya da ekler.
  • Heceyi ya da sözcüğü ters yazar. (koş-şok, atkı-takı gibi)
  • İmla kuralları ve noktalama işaretlerine uymaz.
  • Yazılı sınavlarda başarı düzeyleri düşüktür.
  • Yaşıtlarına oranla daha yavaş yazar, tahtaya bakarak yazıları deftere geçirirken ya da öğretmenin söylediklerini yazarken sınıfa ayak uyduramaz…..

Disgrai
 
Bu listeye benzer bir çok sorun eklenebilir.
Bunları okuduktan sonra………
 
Sevgili öğretmenler,
tehlike çanları kimler için çalıyor?
Değerli anne babalar,
Çocuğumuz acaba yazı yazma güçlüğü yaşıyor mu?
 
Aşağıda sizler için sunduğum bazı önerilerimi uygulamadan önce tanının mutlaka uzman tarafından konmasını, gerekli değerlendirmelerden sonra çocuğun bazı psikolojik travmalardan kurtulması için terapiye yönlendirilmesi, ondan sonra özel eğitime alınmasını salık veririm. Aksi halde yeni travmalar yüklenilmesi çocuk ve çocuğu ilgilendiren herkes için kaçınılmaz olur.

cumhur cevapladı 4 yıl önce
PSİKO-PEDAGOJİK YAKLAŞIM ve EĞİTSEL TEDAVİ

Yazı çalışmalarının günde en fazla 15 dakika ama her gün düzenli olarak yapılması gerekir. Sorun doğru yazmayı öğrenmekle de bitmez. Yeni bilginin unutulması sizi bekleyen kaçınılmaz sondur. Bunu önlemenin yolu yazı çalışmalarınızı 7 kez ve farklı tekniklerle tekrar etmelisiniz ki uzun süreli hafızaya kaydedilmesini sağlayabilmelisiniz.

Yazıdan önce mutlaka beden egzersizleriyle sağını solunu kavramasını sağlayın. Düz bir çizgide yürümesi, engellerin arasından geçmesi, denge hareketleri ve labirentler çizmesi bizim için anlamlıdır.

Çocuğunuz yazı yazmayı reddediyorsa mümkünse kağıt kalem kullanmadan yazı etkinlikleri yaratın.

Örneğin bilgisayarda yazı yazmak daha çok hoşlarına gidiyor. Ya da parmağınla havada yaz, tahtada yaz, kumda yaz, kartona her harfi başka bir renkle yaz, ayna karşısında yaz, gözü kapalı yaz, ters elinle yaz, parmak boya kullan, harfleri değişik şekillerde süsle, grafiti denemeye ne dersin ya da Scrabble taşlarıyla yazalım gibi eğlenceli seçenekler sunarsanız çok fazla dirençle karşılaşmayabilirsiniz.

Ne zaman masadan kaçmadan hevesle sizin yönergelerinizi bekler hale gelince o zaman çalışmalara çizgili defter ve kurşun kalem kullanarak başlayabilir ve örneğe bakarak yazmasını isteyebilirsiniz. Eğer harfleri sırayla yazmakta zorlanmazsa, harf, hece ya da satır atlamazsa, dikte çalışmalarına geçebilirsiniz.

Yani duyarak yazması ama takıldığı her kelimede kopya etmesi, en sonunda da bakmadan sadece söylediklerinizi yazmasını isteyin. Lütfen her sesi üzerine basarak vurgulayın. Noktalama işaretleri ve noktalı harfleri karıştırması konusunda da farkındalık yaratmayı ihmal etmeyin.

Muhtemelen yanlışları çıkacaktır. Yaklaşık on satırlık bir dikte çalışmasında kaç tane hata olduğunu not edin. Sonra birlikte bunları yazı üzerinde düzeltin. Asla sildirip aynı yazıyı tekrar yazdırmayın. Hata sayısı azaldıkça sonuçları onunla paylaşın.
Takıldığı ses ya da kelimeyi yaklaşık 5 gün başka cümleler içinde kullanıp pekişmesini sağlayın.

Bizler yaptığımız çalışmaları bir ay sonra küçük bir değerlendirmeyle hafızada kalıcılığını kontrol ediyoruz. Emeklerin boşa gitmediğini görmek ise büyük mutluluk…

OKULDA AKADEMİK AYRICALIK ve DESTEK

* Yazılı sınavdan çok sözlü anlatıma ve çoktan seçmeli test yöntemine ağırlık vermek,
* Not tutmasına, ödevlerini not etmesine yardım etmek ya da ders notlarını fotokopi çekmesine izin vermek,
* Matematik problemlerini deftere yeniden yazdırmamak,
* Sonucu yanlış yaptığında çözümü bir de kendisine sormak, doğru çözüp sayıları ters yazmışsa değerlendirmeyi bir daha düşünmek,
* Yazılı ödevlerde satır sayısını mümkün olduğunca azaltmak,
* Sınavlarda ek süre hakkını yeniden geri vermek gerekir diye düşünüyorum.
Sonuçta;
Yazı ile ilgili sorununu tedavi ettiğimizde bilin ki O’nun da hayatı yazıdan önce ve sonra diye ikiye ayrılacak!

Cevabınız

4
+
15
=







Başa dön tuşu