Powershift Otomatik Şanzıman nedir, özellikleri
Son günlerde televizyon reklamlarında da sık sık duyduğunuz Powershift Otomatik Şanzıman hakkında sizler için araştırma yaptık. Yeni nesil motor teknolojisi ile ilgili bilgiler bu yazımızda…
Powershift olarak adlandırılan ve tam otomatik şanzıman olanağı sunan vites seçeneği III. Nesil Focus’larda da sunulmaya başlanacak. Yeni Powershift şanzıman altı ileri vites ve çift hidrolik debriyaj sayesinde tam otomatik şanzımanların rahatlığıyla vites değiştirirken düz vitesin performansını da gösteriyor. Üstelik sıradan otomatik şanzımanlara göre yüzde 9 yakıt tasarrufu sağlıyor.
Powershift nasıl çalışıyor?
Volvo Cars ve şanzıman ortağı Getrag tarafından geliştirilen Powershift prensip olarak birbirine paralel iki düz şanzıman şeklinde çalışıyor. Powershift düz şanzımanda kullanılan teknoloji üzerine kurulu olmakla birlikte kendi tahrik millerine bağlı iki ayrı hidrolik debriyajla bu sistemden ayrılıyor. Birbirinin içinde dönen iki tahrik milinden içte olanı birinci üçüncü beşinci ve geri vitesleri kontrol ederken dışta olanı ikinci dördüncü ve altıncı viteslere kumanda ediyor. Debriyajın elektro-hidrolik kontrol ünitesi bir debriyaj kavramışken diğerinin açılmasını sağlıyor. İki debriyaj da baskı balata sistemiyle çalışıyor. Bir piston debriyaj balatalarını birbirine doğru iterek bunların oluşan sürtünmeyle birbirine kilitlenmesini sağlıyor. Böylece motor birinci viteste gücünün ve torkunun zirvesinde çalışırken ikinci vitese geçmeye hazır hale geliyor. İkinci vitese geçildiğindeyse üçüncü vites hazırlanıyor. Bu sayede güç aktarımında veya torkta herhangi bir kesinti olmazken son derece hızlı ve pürüzsüz bir şekilde vites değiştiriliyor vites değiştirme sırasında da hızlanma sürüyor.
İlk grup dişlide 1, 3 ve 5′nci vitesler yer alırken, ikinci grup dişlide 2, 4 ve 6′ncı vitesler yer alıyor. Şanzıman D konumuna getirildiğinde kavrama sistemlerinden biri ilk vitesi seçerken, diğeri ikinci vitesi geçiş için önceden hazırlıyor. Böylece klasik otomatik şanzımanlara göre çok daha yumuşak vites geçişleri ile maksimum sürüş keyfi elde edilebiliyor.
Özetle: PowerShift şanzıman, daha iyi sürüş keyfi, daha fazla verim ve daha iyi yakıt ekonomisi sunabiliyor.
Sıradan otomatik şanzımanlara göre yüzde sekiz daha az yakıt tüketimi
Vites değiştirme rahatlığı ve yüksek performansın yanında yakıt tüketimini de azaltan Powershift Volvo’nun çevreye verilen olumsuz etkilerin azaltılması konusunda yaptığı çalışmaların bir sonucu olarak ortaya çıkmış.Powershift hakkında Volvo Cars Araştırma ve Geliştirme Başkan Yardımcısı Magnus Jonsson “Ölçümlerimize göre Powershift yakıt tüketimini sıradan otomatik şanzımanlara göre yüzde dokuz kadar azaltıyor bu da çevreye olumsuz etkileri azaltma yarışında önemli bir hamle” dedi.
Tork kaybı olmaksızın otomatik veya sıralı vites değiştirme
Powershift sürücüye, sıralı vites değiştirme imkânı da sunuyor. Ancak bu sistemde elle vites değiştirme de bile zaman veya güç kaybı olmuyor. Powershift sıradan bir otomatik şanzıman gibi tork dönüştürücüsüne hareketli dişliye ve çok sayıda hidrolik debriyaja ihtiyaç duymadığı için bu parçaların getirdiği tork kaybı da ortadan kalkıyor.
Güçlü dizel motorlar için en iyi seçenek
Çift hidrolik debriyaj sayesinde yüksek torkları kolayca aktaran Powershift dişli oranı seçimi konusunda da sınırsız seçenek sunuyor ve bu da şanzımanı günümüzün güçlü dizel motorları için ideal tercih haline getiriyor.
Düşük yakıt tüketimi daha fazla rahatlık ve daha yüksek performans bir araya getirilemez gibi algılansa da Powershift ile bunun mümkün hale geliyor.
Artık bu teknolojiler yerini elektrikli donanımların olduğu yeni nesil şanzımanlara bırakıyor. Dönüşüm süreci galiba düşünülenden daha hızlı olacak. Özellikle Rusya-Ukrayna savaşı alternatif enerji kaynaklarının hızlı bir şekilde hayata geçirme ihtiyacı doğurdu.