Otomatik vites mi düz vites mi?
Bu durum tamamen tercih meselesidir. Otomatik vitesin rahatlığından feragat edilmesindeki en büyük etken otomatik vites arabanın daha çok yakıt harcıyor olmasıdır. Oysa bu şehir içi kullanımda kayda değer bir fark değildir.
Ayrıca olaya sadece otomatik/manuel kıyaslamasıyla bakmamak gerekir! Örneğin 1.4 motor düz vites bir aracın 1.6 motora sahip araçlardan daha fazla yakma ihtimali de vardır!
Çünkü genelde 900-1100 kg gibi eşit ağırlıklara sahiptirler ve daha fazla gaza yüklenmeyi gerektirirler!
Hem sonuçta otomatik vites ortalamada 9,2 lt yakıyorken, manuel 10,0 lt yakmaktadır! Uzun yolda ise bu fark tamamen ortadan kalkar!
Size de bu konfor ve rahatlığın keyfini sürmek kalır!
Otomatik vitesli araçların manuele göre biraz fazla yakmasının asıl nedeni ise otomatik şanzımanın motor tarafından desteklenmeye ihtiyaç duymasıyla ilgilidir!
Yani araç vitesteyken motor devamlı şanzımanı doldurur bunun içinde yüksek devirde çalışması gerekir!
Aksi halde manuel araçlar gibi normal rolanti devresinde çalışırsa motoru stop eder!
Çünkü, manuel şanzımanlar motordaki gücü tekerleklere taşırken debriyaja ihtiyaç duyarken otomatik şanzıman bu işi yağ desteği aracılığıyla halleder.
Otomatik şanzımanlı bir araçta en iyi performansı elde etmek ve kullanıcı hatasından oluşabilecek sorunların en aza indirmek için şu kurallara uyulması gerekiyor.
Gaz pedalına basılıyken vites kolu asla P ve R konumuna getirilmemelidir, aksi taktirde çok ciddi hasarlar ortaya çıkacaktır.
Bu konumlara geçmeden önce aracın tamamen durması beklenmelidir.
Ayrıca yokuş aşağı inişlerde araç kesinlikle boşa yani N konumuna alınmamalıdır, o esnada şanzuman dişlileri yağlama yapmayacaktır çünkü!
Diğer önemli bir husus ise, otomatik şanzımanlı araçlarda motor çalışmadığı taktirde kesinlikle itekleyerek çalıştırma uygulaması yapılmamalıdır!
Bu şanzuman dişlilerinin hasar görmesine neden olabilir!
Araç bozulduğunda yada kaza halinde çekilmesi gerektiğinde çekişin gerçekleştiği ön ya da arka tekerlekler askıya alınmalıdır.
Aracı park ederken yapılacak işlemler ise sırasıyla; önce N konumuna alıp el frenini çektikten sonra P konumuna almaktır!
Zira bu sayede, aracınızın ağırlığının park frenine binmemesine yardımcı olmaktayız! Aracı ilk çalıştırırkende mutlaka bu işlemin tersini uygulamalıyız.
Tüm bu hususlara dikkat ettiğimiz takdirde otomatik vites kutuları (özellikle yeni nesil) pek kolay kolay bozulmazlar!
Sadece şanzuman yağını zamanında değiştirin o kadar. Gerisini kendisine bırakın!!!