Laikliğin unsurları nelerdir?
1 Cevap
Laiklik Anlayışının İlk Unsuru, Din Ve Vicdan Hürriyetidir. Laiklik, Vicdan Hürriyetini Sağlamada Bir Güvencedir. Kişisel Hürriyetlerin Birincisi, Vicdan Hürriyetidir. Her İstediğini Düşünmek, İstediğine İnanmak, Kendine Göre Bir Siyasi Fikre Sahip Olmaktır. Din Anlayışı Vicdani Olduğundan Türk Devleti Dini, Dünya İşleri, Devlet Ve Siyasetten Ayrı Tutmayı Milletimizin Çağdaş İlerlemede Başlıca Başarı Nedeni Olarak Görür. 1961 Anayasası’nın 19. Maddesi Bir Taraftan Vicdan Ve Din Hürriyetini Garanti Altına Alırken, Bir Taraftan Da Bu Hürriyetlerin Kötüye Kullanılmasını Önler. 1982 Anayasası’nın 24. Maddesi De Buna Benzer Bir Hükmü İçermektedir. Anayasa’ya Göre Herkes Vicdan, Dini İnanç Ve Hürriyetine Sahiptir. 14. Madde Hükümlerine Aykırı Olmamak Şartıyla Dini Ayin Ve Törenler Serbesttir. Anayasamıza Göre; “ Kimse, Dini Ayin Ve Törenlere Katılmaya, Dini İnançlarını Açıklamaya Zorlanamaz.
Laikliğin İkinci Unsuru, Resmi Bir Devlet Dininin Bulunmamasıdır. Resmi Bir Dini Olmayan Devlet Demek, Dinsiz Bir Devlet Demek Değildir. Bütün Dinlere Kabullenmiş Devlettir. Laik Devlettir. Resmi Bir Dini Olan Devlet Demek Sadece Bir Dini Olan Devlet Demektir. Diğer Dinleri Kabul Etmeyen Devlettir. Yani Laik Devlet Değildir.
Laikliğin Üçüncü Unsuru, Devletin Yurttaşlarına Irk Ve Mezhep Ayrımı Gözetmeksizin Eşit İşlem Yapmasıdır. Laiklik, Türkiye’de Mezhep Kavgalarına Engel Olarak, Milli Bütünlüğümüzü Sağlamanın Temel Şartlarından Biridir. Anayasaya Göre “Herkes Din, Mezhep Ve Benzeri Sebeplerle Ayrım Gözetmeksizin Kanun Önünde Eşittir (M.10.I).
Laikliğin Dördüncü Unsuru, Devlet Yönetiminin Din Kurallarına Göre Değil, Toplum İhtiyaçlarına Göre Yapılmasıdır. Yani Akla, Bilime Ve Hayatın Gerçeklerine Göre Yürütülmesidir. Dinle Devletin Ayrılmasıdır. Anayasa’ya Göre; “Kimse Devletin, Sosyal, Ekonomik, Siyasi Ve Hukuki Temel Düzenini, Din Kurallarına Dayandırma, Siyasi Veya Kişisel Çıkar Sağlamak Amacıyla Ve Her Ne Sebeple Olursa Olsun Dini Duygularını Ve Dince Kutsal Sayılan Şeyleri İstismar Edemez Ve Kötüye Kullanamaz”(M.24.V)
Laikliğin Beşinci Unsuru, Eğitimin Laik, Akılcı Ve Çağdaş Esaslara Göre Düzenlenmiş Olmasıdır. Eğitimin Devletin Gözetimi Ve Denetimi Altında Yapılmasını Öngören “Tevhid-İ Tedrisat – Öğretim Birliği” İlkesi Anayasanın Güvencesi Altındadır. Anayasa Da Öğretim Birliğinin Dayanağı “Eğitim Ve Öğretim Atatürk İlkeleri Ve İnkılapları Doğrultusunda, Çağdaş Bilim Ve Eğitim Esaslarına Göre, Devletin Denetim Ve Gözetimi Altında Yapılır. Bu Esaslara Aykırı Eğitim Ve Öğretim Yerleri Açılamaz.” Şeklinde İfade Edilmiştir.
Laikliğin İkinci Unsuru, Resmi Bir Devlet Dininin Bulunmamasıdır. Resmi Bir Dini Olmayan Devlet Demek, Dinsiz Bir Devlet Demek Değildir. Bütün Dinlere Kabullenmiş Devlettir. Laik Devlettir. Resmi Bir Dini Olan Devlet Demek Sadece Bir Dini Olan Devlet Demektir. Diğer Dinleri Kabul Etmeyen Devlettir. Yani Laik Devlet Değildir.
Laikliğin Üçüncü Unsuru, Devletin Yurttaşlarına Irk Ve Mezhep Ayrımı Gözetmeksizin Eşit İşlem Yapmasıdır. Laiklik, Türkiye’de Mezhep Kavgalarına Engel Olarak, Milli Bütünlüğümüzü Sağlamanın Temel Şartlarından Biridir. Anayasaya Göre “Herkes Din, Mezhep Ve Benzeri Sebeplerle Ayrım Gözetmeksizin Kanun Önünde Eşittir (M.10.I).
Laikliğin Dördüncü Unsuru, Devlet Yönetiminin Din Kurallarına Göre Değil, Toplum İhtiyaçlarına Göre Yapılmasıdır. Yani Akla, Bilime Ve Hayatın Gerçeklerine Göre Yürütülmesidir. Dinle Devletin Ayrılmasıdır. Anayasa’ya Göre; “Kimse Devletin, Sosyal, Ekonomik, Siyasi Ve Hukuki Temel Düzenini, Din Kurallarına Dayandırma, Siyasi Veya Kişisel Çıkar Sağlamak Amacıyla Ve Her Ne Sebeple Olursa Olsun Dini Duygularını Ve Dince Kutsal Sayılan Şeyleri İstismar Edemez Ve Kötüye Kullanamaz”(M.24.V)
Laikliğin Beşinci Unsuru, Eğitimin Laik, Akılcı Ve Çağdaş Esaslara Göre Düzenlenmiş Olmasıdır. Eğitimin Devletin Gözetimi Ve Denetimi Altında Yapılmasını Öngören “Tevhid-İ Tedrisat – Öğretim Birliği” İlkesi Anayasanın Güvencesi Altındadır. Anayasa Da Öğretim Birliğinin Dayanağı “Eğitim Ve Öğretim Atatürk İlkeleri Ve İnkılapları Doğrultusunda, Çağdaş Bilim Ve Eğitim Esaslarına Göre, Devletin Denetim Ve Gözetimi Altında Yapılır. Bu Esaslara Aykırı Eğitim Ve Öğretim Yerleri Açılamaz.” Şeklinde İfade Edilmiştir.
Cevabınız